מרבית האוכלוסייה מודעת ליתרונות הבריאותיים מפעילות גופנית ואימונים סדירים. פעילות גופנית שומרת כנגד מחלות ואף משפרת בעיות בריאותיות הקשורות  ללב וכלי דם, סכרת, צפיפות עצם, מפרקים, נוירופסיכולוגיים, גורמים סרטניים ועוד הרבה אחרים. 

אז אם היתרונות ברורים ומסכימים שצריך לעשות, השאלה היא כמה לעשות?

גופי בריאות גדולים בדקו את הקשר בין כמות הפעילות גופנית והסיכוי לחלות או הקשר לתוחלת חיים וזאת על מנת למצוא את הכמות האידיאלית לפעילות גופנית שיש לבצע בכדי להפיק ביעילות את מרבית התמורות הבריאותיות.

גופים מרכזיים בתחום הפעילות הגופנית והבריאות (כמו ACSM – AMERICAN COLLEGE FOR SPORTS MEDICINE וכדומה) מפרסמים מרשמי אימון עבור אוכלוסיות שונות.  מרשמים אלה מתבססים על מחקרים המזהים את הקשר בין סוג וכמות הפעילות הגופנית לבין מדדי בריאות מרכזיים כמו: הפחתת הסיכוי לחלות במחלות לב וכלי דם. ביסוס נוסף לכמות הפעילות הגופנית הוא הקשר בינה לבין תוחלת החיים.

בבחינה של הקשר בין כמות הפעילות הגופנית לבין תוחלת חיים והפחתה בסיכוי לחלות במחלות מסכנות חיים / המפחיתות איכות חיים והיכולת התפקודית, עולה כי הוצאה קלורית שבועית מעל 1000 קלוריות עשויה להיות יעילה עם זאת נראה כי לכמות גדולה יותר של פעילות גופנית תיתכן יעילות גדולה יותר כאשר ההוצאה הקלורית השבועית תהיה בטווחים  של 1500-3000 קלוריות.

כדי להבין מה זה אומר מבחינת אימון, נדרש לעשות חישוב ממוצע לפי סוג הפעילות הגופנית המבוצעת, והמרה לזמן אימון כולל וחלוקה שלו על פני השבוע ליחידות אימון שניתן לעמוד בהן ללא חשש לפציעה. לדוגמה אם הפעילות שנבצע היא ריצה קלה – גבר ממוצע במשקל 75 ק”ג שרץ בקצב 6 קמ”ש ישרוף בשעה כ-450 קלוריות והרי שעליו לרוץ בין 3-6 שעות בשעות.

אם זה נשמע לכם מוזר ולא הגיוני, אתם צודקים – כי יש בחישוב הזה מרכיב חסר. למעשה, מספר מרכיבים חסרים. בבחינה של מרכיבי הבריאות יש להתחשב במרכיבים הבאים:

מרכיבים שריריים – כוח, כוח מתפרץ, סבולת כוח

מרכיבי תנועה – מהירות, זריזות, שיווי משקל, קואורדינציה

מרכיבי לב ריאה – קיבולת תת מירבית, קיבולת מירבית (אירובית), תפקודי לב וריאה, לחץ דם

מרכיבים מטבוליים – טווחי גלוקוס, רגישות לאינסולין, חילוף חומרים שומניים

המרכיבים האלו יהיו מושפעים לא רק מההוצאה הקלורית השבועית, אלא גם מסוג הפעילות הגופנית, אין ספק שריצה קלה למרחקים לא תענה על הצורך האופטימלי לפעילות הגופנית המומלצת.

אז איזה פעילות גופנית עדיפה? התשובה הקצרה היא לגוון.

התשובה הארוכה נמצאת בטבלה שמסבירה את רכיב האימון עליו יש להתאמן, והתדירות השבועית שלו.

הטווחים שניתנו הם המלצות כלליות שמיועדות לאוכלוסייה הכללית הבריאה, ולא מהווים המלצה לתוכנית אימון ספציפית. כמו כן, כאשר הטווח הרשום הוא גדול (כמו התדירות השבועית של שיווי משקל למשל) הכוונה היא שנמצאו עדויות לתמורות בריאותיות בכל הטווח הנבדק.

מאמרים נוספים שיעניינו אותכם

אימון פונקציונלי חיפה

עבודה נכונה לגוף חטוב ובריא  ודאי שמעתם על אימונים פונקציונליים  אשר כובשים את עולם הכושר. זה אימונים עם הפיכות צמיגים וקפיצות מעל קוביות, שימוש ברצועות

קרא עוד >

BRING IT ON

למצטרפים חדשים

אימון ניסיון בקבוצה – 50 ש”ח במקום 100

אימון אישי / ייעוץ תזונתי ראשון – 50% הנחה