את העיסוק בכושר גופני ניתן לשייך לצורך של האדם להישרדות, החל מראשית האנושות שבה אנשים היו צריכים להישאר כשירים פיזית כדי להישאר בחיים (לצוד, לברוח, להגן על עצמם וכולי). אולמות הכושר הראשונים בהיסטוריה מתוארכים לפני יותר מ -3000 שנה, בפרס העתיקה, שם הם נקראו “זרחאנה” – אזורים המעודדים כושר גופני.

אבל מכון כושר כמילה רשמית באה לידי ביטוי ביוון העתיקה. המילה “ג’ימנזיום” נגזרת מן המילה היוונית “Gymnos”, כלומר- עירום. מכוני כושר היו בדרך כלל יישוב קטן לחינוך של הצעירים, והוא כלל בין היתר חינוך גופני, רחצה ומחקר. מלבד מקור המילה, ליוונים היו אולמות ספורט, שבהם הספורטאים התאמנו למשחקים ציבוריים כגון האולימפיאדה ומשחקי ראווה שונים. לאחר מכן, חדר כושר נעלם במשך מאות שנים, ופעילות גופנית סדירה התבצעה בעיקר בארגוניים צבאיים למען כשירות קרבית. במאה ה -19, בתי ספר ומכללות החלו בבניית אולמות התעמלות, תנועה שהחלה במערב אירופה והגיע גם לארה”ב. באולמות אלו, שנקראו ‘Gymnasiums’, נהגו לתרגל פעילויות ספורטיביות אולימפיות כגון היאבקות, התעמלות מכשירים והתעמלות קרקע, הרמת משקולות וכדומה. ימק”א (YMCA) גם בנו כמה מכוני כושר עבור פעילות גופנית, ספורט חברתי ומשחקים.

בשנות ה-30 של המאה ה-20, עם הקמתו של Gramercy Gym, נוסד אגף האיגרוף של קאס דאמאטו Cus D’Amanto (מאמן האיגרוף האגדי, שבין היתר אימן את אלופי העולם הנודעים פלויד פאטרסון ומייק טייסון) במנהטן ב –1939. מכוני כושר אלו נועדו להכשיר לוחמים ומתאגרפים ולא היו מקומות לתרגול כללי.

בין שנות ה-60 ל-70, קמו רשתות של מכוני כושר לציבור הרחב. בשנת 1965, רשת הכושר של גולד נוסדה על ידי ג’ו גולד בוונציה קליפורניה (ארה”ב, לא איטליה), והיא הפכה להיות ציון דרך עבור מפתחי הגוף. עד היום חולצות רשת המכונים נמכרות בכל העולם ומהוות סמל סטאטוס לכל מי שעוסק בתחום פיתוח הגוף. בשנות השמונים, מכוני כושר היו כבר נפוצים כדבר שבשגרה ונוספו רשתות כושר רבות אחרות, כגון 24 Hour Fitness (1983) ו- LA Fitness (1984). בשנים אלו מכוני הכושר ייועדו למפתחי גוף, ובעיקר לגברים שהיוו מעל 80% מהלקוחות באותן שנים.

תעשיית ההתעמלות צצה ועלתה בסוף שנות ה -90, שבהן בריאות וכושר התחילו להיכנס לתודעת הציבור הרחב. יותר מכוני כושר הוקמו, כולל Lifetime Fitness בשנת 1990, Equinox בשנת 1991 ועוד.

בסין לפני האולימפיאדה בקיץ 2008 הוקם קמפיין הכושר העולמי, בו נבנו עשרות (אולי מאות) מכוני כושר ברחבי האומה. מכונים אלה ערבבו את הרעיונות של מכון הכושר הסטנדרטי יחד עם מסלולי ריצה ומסלולי מכשולים, בנוסף לשטחים פתוחים שבהם אנשים יכלו לעשות מגוון תרגילים. מכוני כושר כאלה קיבלו באופן נרחב מעל 37 מיליון מטרים רבועים ברחבי סין מ 1998 עד 2008 (אם רק היו כאלה בארץ…בטח היינו עולים למונדיאל. תירוצים תירוצים…). רמות ההשתתפות בפעילות גופנית בהתמדה גדל מאז וביצועי הכושר של האומה באולימפיאדה ותחרויות עולמיות השתפרו במאות אחוזים.

מספר האנשים שפוקדים את חדרי הכושר גדל עם השנים, הוכחה להצלחה של תעשיית הכושר. מכוני הכושר נעשים פופולריים יותר ויותר עם כל עשור שחולף, ומהעשור השני של המאה ה-21 נוספו חלופות לחדרי הכושר המסורתיים – סטודיו לאימון. הסטודיו הינם מתחמי אימון קטנים (בדרך כלל) המתמחים במוצר או שירות מסויים, למשל סטודיו לאיגרוף, יוגה, פילאטיס, הנפת משקולות, אימון פונקציונאלי ועוד. בישראל, כמעט מחצית (!) משוק האימון הגופני והכושר בתשלום משתייך למתחמי אימון קטנים אלו.

עובדה מעניינת-

בשנת 2016 נרשמו 1.15 מיליון ישראלים לחדרי כושר, 198 אלף מהם ברשתות חדרי הכושר המובילות. 45% מהם לא המשיכו את המנוי בסוף התקופה (ואנחנו מעריכים כי מרביתם גם לא ניצלו אותו בזמן שהיה להם).

עובדה עוד יותר מעניינת-

בשנת 2019 נרשמו מעל 200 מתאמנים חדשים לפיטבוקס. מעל 90% מתוכם ניצלו את המנוי/כרטיסייה שלהם והגיעו באופן תדיר לאימונים אצלנו!

מאמרים נוספים שיעניינו אותכם

קיקבוקסינג בחיפה

קיקבוקסינג בחיפה – אימון בקבוצות קטנות ויחס אישי לכל מתאמן, תנו לנו לדאוג שתגיעו לתוצאה מרבית. אימון עם שריפת קלוריות גבוהה במיוחד קיקבוקס הוא ענף ספורט

קרא עוד >

קיקבוקס חיפה

קיקבוקס חיפה – להשיג את המטרות שלכם קיקבוקס זה למעשה ספורט לחימה המשלבת איגרוף קלאסי ובעיטות. לשנים פותח הקיקבוקס גם כפעילות גופנית עממית כשיטה אפקטיבית

קרא עוד >

BRING IT ON

למצטרפים חדשים

אימון ניסיון בקבוצה – 50 ש”ח במקום 100

אימון אישי / ייעוץ תזונתי ראשון – 50% הנחה